Jak ćwiczyć, aby nie doznać kontuzji?

Kontuzji można doznać nie tylko na siłowni, ale również ćwicząc w domu. Wystarczy robić to nieumiejętnie. Dlatego każdy, kto chce w końcu zadbać o swój wygląd i popracować nad sylwetką, powinien w pierwszej kolejności dowiedzieć się, co robić, aby tej kontuzji uniknąć. Ból pleców, kolan, czy szyi – to najczęstsze dolegliwości pojawiające się na skutek złego podejścia do treningu.

Trenowanie z głową – zasada numer jeden

Najgorsze co może być w treningu na siłowni i poza nią, to: niepicie wody w czasie ćwiczeń, obszerne krążenia karku czy kończyn, długotrwała rozgrzewka, zbyt silne rozciąganie, na przykład z pomocą partnera. Wymieniać można w nieskończoność. Poniżej wskazówki co robić i w jaki sposób, aby nie odchorować już pierwszej wizyty na siłowni.

  • W czasie wykonywania przysiadów nie można wyginać pleców w łuk. W przeciwnym razie mężczyzna może przyczynić się tym sposobem do powstania przepukliny jądra miażdżystego międzykręgowego. To wywołuje silny ból, a może prowadzić nawet do konieczności wykonania zabiegu chirurgicznego.
  • Podnosząc sztangi, należy opuszczać je do tego stopnia, do którego pozwoli na to ruchomość stawu. Odkładając sztangi na stojak, najlepiej skorzystać z pomocy partnera. Przeciwne zachowanie może spowodować uraz stawu barkowego.
  • Wykonując spięcia brzucha, należy grzbiet zginać w łuk. Ma to na celu uniknięcie urazu kręgosłupa.
  • Ważne jest także to, aby przed rozpoczęciem jakichkolwiek ćwiczeń w pierwszej kolejności odpowiednio się ubrać. Nie chodzi tu tylko o to, aby strój był wygodny, ale również o to, by ubrania były wykonane w odpowiedni sposób ze specjalnych materiałów. Na siłowni najbardziej liczą się buty.

Intensywność ćwiczeń należy zwiększać stopniowo

Bardzo ważne jest to, aby nie decydować się na intensywny trening tak od razu. Trzeba w pierwszej kolejności zacząć od lżejszych ćwiczeń. Ich intensywność można zwiększać z biegiem czasu i wraz ze wzrostem swoich umiejętności oraz możliwości. Tu rywalizacja z kolegami czy koleżankami jest po prostu nie na miejscu. Należy wobec tego ćwiczyć z głową. Tylko to może uchronić przed kontuzją i związanymi z tym dolegliwościami.

Kontuzje zdarzają się również poza siłownią

Nie ma znaczenia, czy ktoś ćwiczy na siłowni, czy w domu. Wszędzie może doświadczyć kontuzji, jeżeli nie dostosuje się do powyższych zasad i wielu innych wskazówek ekspertów. Nawet wykonując brzuszki w domowym zaciszu, skłony czy rozciągając się przed biegiem, można przyczynić się do poważnej kontuzji. Niestety wiele osób to lekceważy, a takie podejście do ćwiczeń kończy się wieloma problemami zdrowotnymi i przede wszystkim złym samopoczuciem.

Podsumowując, nawet wykonywanie najprostszych ćwiczeń w sposób nieprzemyślany, może prowadzić do wielu kontuzji, a w konsekwencji tego, do poważnych problemów zdrowotnych. Dlatego przed rozpoczęciem ćwiczeń, trzeba odpowiednio się do nich przygotować. To właściwie nic szczególnego, ale jednak nawet najprostsze czynności mogą uchronić przed kontuzją. Odpowiedni strój, w tym solidne buty, rozgrzewka i stopniowe zwiększanie intensywności ćwiczeń to podstawa. Trzeba jeszcze pamiętać o kilku zasadach, jak ta, aby wykonywać ćwiczenia, zachowując konkretną postawę ciała. Jeżeli jest taka potrzeba, należy prosić o wsparcie partnera. Nigdy nie można siłować się czy wykonywać poszczególnych czynności do oporu. Każdy, zanim na dobre rozpocznie ćwiczenia, powinien najpierw wypróbować i ocenić swoje możliwości. Do niczego nie może się zmuszać. Tym bardziej nie zaleca się tu rywalizacji.

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *